در صورت دریافت سرویس ADSL ازشرکت نت4، بعد از آماده سازی خط و به اصطلاح رانژه شدن آن توسط شرکت، شما می توانید با اتصال صحیح مودم خود، به سرویس نت4 متصل شده و از اینترنت استفاده نمایید.

برای انجام این کار ابتدایی ترین مرحله، اتصال خط تلفن به مودم و یا به اصطلاح بر روی خط قرار دادن مودم می باشد.

در داخل جعبه مودم، تجهیزات مورد نیاز جهت اتصال مودم به سیستم وخط تلفن وجود دارد.

این تجهیزات عبارتند است از :

  • مودم
  • کابل تلفن
  • کابل LAN
  • کابل  USB(این کابل در جعبه مودم های فاقد امکان وایرلس موجود می باشد.)
  • آداپتور برق
  • اسپلیتر
  • CD راهنما
  • ضمانت نامه
  • برگه گارانتی
  • آنتن وایرلس (در صورت وایرلس بودن مودم)
  • CD درایورUSB (در صورتی که مودم فاقد امکان وایرلس باشد.)

آشنایی با مودم zoltrix

جهت آشنایی با مودم Zoltrix در ادامه شرح مختصری از کلیه چراغ های موجود بر روی مودم و درگاه های پشت مودم خواهیم داشت :

درگاه های مودم Zoltrix

  • در گاهPower:این درگاه جهت اتصال آداپتور برق به مودم می باشد.
  • کلیدON وOff:این کلید جهت روشن و خاموش نمودن مودم استفاده می شود.
  • روزنهReset:جهت ریست سخت افزاری و پاک نمودن تنظیمات قبلی مودم می توانید از روزنه ریست استفاده بفرمایید.

در صورت لزوم، جهت استفاده از این امکان، شما می توانید با به کارگیری شیء ای نوک تیز به مانند خودکار و یا سوزن این روزنه را به سمت داخل فشار داده و آن را تا زمان ثابت شدن چراغ های مودم(حدود ۱۵ ثانیه) نگه دارید.

  • به این نکته دقت داشته باشید که با توجه به امکان پاک شدن کلیه تنظیمات از روی مودم، انجام این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود!
  • درگاهUSB: این درگاه محل اتصال کابل USB از مودم به سیستم مورد نظر می باشد. (این درگاه فقط بر روی مودم های فاقد امکان وایرلس موجود می باشد. )
  • درگاهEthernet:از این درگاه جهت اتصال کابل شبکهاز مودم به سیستم مورد نظر، استفاده می شود.
  • درگاهDSL:این درگاه جهت اتصال کابل تلفن از مودم به پریز تلفن مربوط به خط رانژه استفاده میشود.

 

معرفی چراغ های موجود بر روی مودم Zoltrix

  1. چراغPower : روشن و ثابت بودن چراغ Power به معنای اتصال صحیح مودم به برق می باشد.
  2. چراغEthernet:روشن بودن چراغ دارای علامت کامپیوتر، به معنای اتصال سیستم به مودم از طریق کابل LAN یا شبکه می باشد.

لازم به توضیح است که برقراری ارتباط سیستم تا مودم از طریق کابل LAN نیازمند نصب صحیح درایورکارت شبکه بر روی سیستم مورد نظر می باشد )

  1. چراغUSB :روشن بودن چراغ دارای علامت USBبه معنای اتصال مودم به سیستم از طریق کابل  USBبوده و شرط استفاده از این کابل، نصب صحیح درایور  USBمودم بر روی سیستم مورد نظر می باشد(
  2. چراغADSL: در صورتیکه چراغ دارای علامت سوکت تلفن برروی مودم روشن و ثابت باشد، می توان نتیجه گرفت که اتصال مودم تا تجهیزات نت4 از طریق خط تلفن به درستی برقرار شده است.

شرط روشن شدن این چراغ، اتصال صحیح کابل تلفن مربوط به شماره تلفن خط رانژه به مودم می باشد.

  1. چراغPPP(چراغ دارای علامت کره ی زمین):چراغ دارای علامت کره زمین نشان دهنده ی وضعیت کانکت بودن مودم به اینترنت بوده و در صورتی که مودم شما به اینترنت کانکت باشد این چراغ روشن و به صورت چشمک زن می باشد.

در صورت کانکت نبودن مودم، این چراغ قرمز بوده و پس از انجام تنظیمات لازم در کنسول مودم؛ سبز و چشمک زن خواهد شد.

  • نکته حائز اهمیت این است که در صورتیکه چراغ دارای علامت سوکت تلفن (چراغبر روی مودم به هر دلیلی روشن و ثابت نشود، امکان روشن شدن چراغ PPPو کانکت شدن مودم وجود نخواهد داشت.

در صورت وایرلس بودن مودم Zoltrix ترتیب و نوع چراغهای مودم تا حدودی متفاوت می باشد.

به عنوان نمونه به ازای هر چهار پورت LAN موجود در پشت مودم، یک چراغ بر روی مودم و هم چنین به جای چراغ USB، چراغ مشخصه ارتباط وایرلس (چراغ شماره ۳) بر روی مودم وجود دارد.

در صورت فعال بودن وضعیت وایرلس مودم این چراغ روشن می باشد.

معرفی نحوه اتصال مودم Zoltrix

ابتدایی ترین مرحله، اتصال مودم از طریق آداپتور برق موجود در جعبه ی مودم، به پریز برق می باشد.

بعد از اتصال مودم به پریز برق، چراغ  Powerمودم روشن خواهد شد.

در مرحله بعد شما می بایست مودم را به خط تلفن مربوط به سرویس ADSL خود که به عنوان خط رانژه به شرکت نت4 معرفی فرموده اید متصل نمایید.

اتصال مودم به خط تلفن

سیم تلفن مربوط به مودم را از طریق دوشاخه و یا سوکت تلفن می توانید به پریز تلفن مربوط به خط رانژه تان متصل نمایید.

  • به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از دوشاخه ضد برق برای انجام این کار به هیچ عنوان توصیه نمیشود! چرا که دوشاخه های ضد برق باعث ایجاد قطعی بر روی خط ADSL شما خواهد شد.

در صورتی که قصد استفاده از دستگاه دیگری، بر روی خط تلفن مربوط به سرویس ADSL خود را دارید، می بایست برای جلوگیری از ایجاد نویز شنیداری بر روی خط تلفن و اختلال بر روی مودم، پیش از هر دستگاه از قطعه ای به نام اسپلیتر و یا میکرو فیلتر استفاده نمایید، تا بدین وسیله از ایجاد نویز شنیداری بر روی خط رانژه جلوگیری فرمایید.

اسپلیتر، دارای یک ورودی  Lineو دو خروجی  Phoneو MODEM )DSL)می باشد.

 

جهت قرار دادن اسپلیتر پیش از مودم، ابتدا کابل تلفن خارج شده از پریز را به ورودی Line اسپلیتر متصل کنید.

در مرحله ی بعد؛ یک سر کابل تلفن را به خروجی MODEM (DSL)  موجود بر روی اسپلیتر، و سر دیگر آن را به درگاه  DSL در پشت مودم متصل نمایید.

 

در صورتی که می خواهید به صورت همزمان، از این پریز برای به کار گیری مودم و تلفن استفاده بفرمایید، در این مرحله از خروجی Phone موجود بر روی اسپلیتر ، یک کابل تلفن به گوشی تلفن خود متصل نمایید.

در صورتیکه قصد دارید گوشی تلفن خود را روی پریز دیگرو مجزا از مودم،بر روی خط رانژه قرار دهید ، می توانید قبل از تلفن بجای اسپلیتر، از میکروفیلتر استفاده نمایید.

میکروفیلتر ، فقط دارای یک ورودی جهت اتصال به پریز تلفن و یک خروجی جهت اتصال به تلفن، فکس، سانترال، کارت خوان و . می باشد.شایان ذکر است به هیچ وجه نمیتوان از میکرو فیلتر جهت اتصال مودم به پریز تلفن استفاده نمود.

به این نکته دقت فرمایید که به ازای هر دستگاه به جز مودم بر روی خط ADSL، می بایست از اسپلیتر و یا میکروفیلتر استفاده نمایید.

در صورت اتصال صحیح کابل تلفن مربوط به خط رانژه به مودم، چراغ ADSL بر روی مودم شما روشن و ثابت خواهد شد.

چراغADSL  بر روی مودم جهت نشان دادن وجود دیتا بر روی خط و انتقال درست آن به  DSL CPEبوده و برای ارتباط DSL حتما باید روشن باشد.

چراغ ADSL بر روی مودم‌هایZoltrix چراغ شماره ۴ می‌باشد.

این چراغ ممکن است به علت وجود نویز در شبکه داخلی و یا مشکل در تجهیزات مخابراتی خاموش و یا چشمک زن باشد.

در صورت خاموش بودن چراغ ADSL، جهت اطمینان از عدم وجود مشکل در شبکه داخلی شما می بایست کلیه موارد زیر را، به ترتیب، تا برطرف نمودن مشکل انجام دهید:

  1. از روشن بودن مودم مطمئن شوید.(در صورت روشن بودن مودم، چراغ Power روشن خواهد بود.)
  2. آداپتور برق مخصوص به مودم را به صورت صحیح به مودم متصل نمایید.
  3. از اتصال صحیح کابل تلفن به پشت مودم مطمئن شوید.
  4. اطمینان پیدا کنید که کابل تلفن متصل شده به پشت مودم، به خط تلفنی که رانژه شده است متصل باشد.
  5. اطمینان حاصل نمایید که خط رانژه بوق داشته باشد (این مورد را می‌توانید با اتصال خط تلفن به یک دستگاه تلفن و همچنین چک کردن روی سایر پریز ها امتحان بفرمایید.)

در صورت نداشتن بوق با ۲۰۱۱۷در تماس باشید.

  1. اتصالات اسپلیتر به پشت مودم را به صورت صحیح انجام دهید. (ورودی Line بر روی اسپلیتر به خط ورودی از پریز تلفن، خروجی DSL به کابل متصل شده به پورت DSL در مودم و خروجی Phone به کابل متصل شده به دستگاه تلفن متصل میگردد). همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که معیوب بودن اسپلیتر نیز می تواند باعث خاموش شدن چراغ ADSL بر روی مودم گردد.
  2. بررسی نمایید جهت اتصال مودم به پریزتلفن، از پریز و یا دوشاخه ضدبرق استفاده نشده باشد. (دوشاخه ضدبرق برای جلوگیری از سوختن تلفن در هنگام اتصال اشتباه آن به پریز برق استفاده می گردد.)
  3. تمامی‌دستگاه‌ها از جمله تلفن،Fax ، اسپلیتر، دوشاخه ضد برق، صفر بند، Caller ID و Device‌های دیگر را از روی خط برداشته و مودم را مستقیم، بدون اسپلیتر و وسایل جانبی به خط تلفن متصل بفرمایید.
  4. پریز و کابل تلفن متصل به مودم را تعویض نموده و مودم را به پریز دیگری که مربوط به خطADSL‌تان میباشد متصل نمایید.
  5. در صورت دولاینه بودن پریز تلفن، پریز مربوطه را تعویض و مودم را به پریز دیگری متصل بفرمایید.

در صورتی که با چک کردن تمامی ‌موارد فوق باز هم مشکل خاموش بودن چراغ ADSL ادامه داشت با پشتیبانی فنی نت4 درشهر خود تماس حاصل بفرمایید.

اتصال مودم به سیستم

بعد از اتصال مودم بر روی خط تلفن و روشن و ثابت شدن چراغ ADSL بر روی مودم، حال نوبت به اتصال مودم به سیستم می باشد.

شما می توانید در صورت استفاده از مودم های Zoltrix که از امکان Wireless استفاده می نمایند مودم را به دو طریق وایرلس و یا کابل LAN به سیستم متصل نمایید.

در صورتی که مودم شما فاقد امکان وایرلس باشد، شما می توانید از طریق پورت LAN و یا USB مودم را به سیستم خود متصل نمایید. 

نحوه اتصال کابل LAN به سیستم

در صورت نیاز به استفاده از کابل LAN و یا شبکه برای برقراری ارتباط مابین سیستم و مودم ، وجود کارت شبکه و نصب صحیح درایور مربوط به آن بر روی سیستم شما ضروری می باشد.

برای انجام اتصالات, شما می بایست یک سر کابل LAN را به خروجی Ethernet که در پشت مودم قرار دارد متصل نموده و سمت دیگر کابل LAN را به پورت موجود بر روی کارت شبکه سیستم خود متصل بفرمایید.

 

در صورت اتصال صحیح کابلLAN ، پس از انجام این کار چراغ مربوط به پورت LAN بر روی مودم شما روشن خواهد شد. همچنین چراغ مربوط به کارت شبکه سیستم شما نیز شروع به چشمک زدن خواهد کرد.

در این حالت اتصال فیزیکی مودم تا سیستم از طریق کابل LAN برقرار شده است.

بعد از انجام اتصال فیزیکی ، حال شما می بایست تنظیمات کارت شبکه خود را بر روی سیستم بررسی نمایید.

نحوه اتصال کابل USB به سیستم

در صورت عدم دسترسی به کارت شبکه و عدم نصب آن بر روی سیستم، شما می توانید از کابل USB برای اتصال مودم به سیستم استفاده بفرمایید.

یک سر کابلUSB، یک کانکتور مستطیل شکل چهار Pinاست که این کانکتور به پورتUSB  کامپیوتر و کانکتور سر دیگر کابل به پورت USB بر روی مودم شما متصل خواهد ‌شد.(به مانند شکل زیر)

 

به این نکته دقت داشته باشید که جهت استفاده از کابل USB برای ارتباط مابین سیستم و مودم، نصب درایور USB مودم ضروری می باشد.

در صورت اتصال صحیح کابل USB  و نصب صحیح درایور آن، چراغ مربوط به پورت USB بر روی مودم شما روشن خواهد شد .

در این حالت اتصال فیزیکی مودم تا سیستم از طریق کابل USB برقرار شود. 

خدمات اینترنت

1          2          4          3         6          5

Facebook  Twitter  Dribbble