1) تفاوت دو واحد بیت (bit) و بایت (Byte) در محاسبه سرعت اینترنت در چیست؟
هنگامی که مشترک درخواست خود برای خرید اشتراک اینترنت پرسرعت به شرکت سرویس دهنده اینترنت ارایه میکند، شرکت خدماتدهنده بهعنوان کاربر حقیقی یا حقوقی (کاربران خانگی یا شرکت و سازمان) بر حسب میزان و متناسب با حجم استفاده، سرویسهای متفاوتی را با سرعتهای ۱٢۸، ٢۵٦، ۵۱٢ و … با واحد سنجش کیلو بیت در ثانیه به ایشان پیشنهاد میکند.
توجه به این نکته ضروریست که واحد سرعت این سرویسها، کیلو بیت در ثانیه (Kilo bit per second)، است که کلمه بیت در آن با حرف b کوچک انگلیسی مشخص شده و بهصورت Kbps (کیلو بیت در ثانیه) نمایش داده میشود .
در مقابل این واحد، واحد دیگری با نام کیلو بایت در ثانیه وجود دارد (Kilo Byte per Second) که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی در واحد KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشخص میشود و معمولاً در زمان دانلود و دریافت فایل از اینترنت قابل مشاهده است.
با توجه به این که هر ۱ بایت (۱ Byte) اطلاعات از ۸ بیت (۸ Bit)تشکیل شده است، هر یک از سرعتهای ارایه شده توسط شرکتهای خدماتدهنده اینترنتی به مشترکین در زمان استفاده باید به ۸ تقسیم شود تا به سرعتی تبدیل شود که در زمان دانلود (Download) فایلها از اینترنت توسط کاربر قابل مشاهده است.
گاهی کاربران به اشتباه این تغییر واحد را با ضریب اشتراک اشتباه میگیرند.
2) سرعت دریافت و ارسال اطلاعات چیست؟
در اصــطـلاح تجاری به مقدار ارسال و دریافت Data در واحد زمان Bandwidth گفته میشود. واحد آن b/s (بیت در ثانیه) است .
3) تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟
ارتباط در نت4 بر اساس پروتکل PPPoE انجام میشود.این پروتکل به Username و Password نیاز دارد. کلمه عبور و رمز PPPoE را هم میتوان روی مودم ذخیره کرد هم روی سیستم عامل .
چنانچه مودم در حالت PPPoE قرار گیرد، لازم است تنظیمات در قسمت WAN آن انجام شود .
اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیمات PPPoE روی ویندوز انجام شود. در این حالت فقط یک سیستم اینترنت خواهد داشت. برای آشنایی با نحوه انجام این کار این راهنما را مطالعه بفرمایید.
4) تنظیم PPPoE روی سیستم عامل ویندوز چگونه است؟
برای آشنایی با چگونگی این تنظیمات میتوانید به فایل آموزشی نحوه ساختن Broab band Connection مراجعه فرمایید.
5) علل قطعیهای مکرر اینترنت +ADSL2 چیست؟
قطع شدن سرویس به صورت پی در پی از سه عامل اصلی ناشی میشود:
مشکل قطعی یا نویز روی خط تلفن و یا اتصالات غیر استاندارد آن
در اولین گام از صحت و کیفیت بوق تلفن اطمینان حاصل کنید تا مشخص شود خط قطعی فیزیکی نداشته باشد. در صورت وجود نویز شنیداری یا قطعی حتی در صورتی که مودم خاموش است، مشکل را روی سیم کشی داخلی خود پیگیری کنید. (بررسی سیمها، سوکتها، تست از سر خط، پیگیری با شماره تلفن ۱۱۷ و …)
اگر کیفیت مکالمه صوتی خط مناسب است و قطعی ندارد از ترتیب صحیح اتصالات اطمینان حاصل کنید.
در صورت عدم رفع مشکل با شماره پشتیبانی در تماس باشید.
مشکل در مودم قرار داده شده بر روی خط ADSL از جمله عوامل دیگریست که میتواند باعث افت کیفیت سرویس بر روی خط شود.
وجود ویروس بر روی کامپیوتر و یا شبکه مشترک میتواند. موجب بهوجود آمدن این مشکل شود. ویروس میتواند عواملی مانند ارسال/دریافت بیدلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند، قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود. یکی از راههای تشخیص ویروس در هنگام استفاده از اینترنت استفاده از دستور netstat-on است. این دستور باید در محیط command prompt اجرا شود.
توجه : برنامههایp2p از سرورهای شخصی افرادی که در آن شبکه عضو هستند، استفاده میکند و ممکن است در همان زمان فردی از همان شبکه در حال برداشت اطلاعات از رایانه شما باشد. به همین دلیل موجب می شود که کیفیت سرویس اینترنت کاهش یابد. بنابراین سرعت سرویس هرگز با این گونه برنامهها (ایمیول- ای دانکی – کازا) سنجیده نمیشود.
6) اختلالات تلفن بر روی+ADSL2 به چه دلیل است؟
از آن جا که در تکنولوژی ADSL2+، صدا و دیتا بهصورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده میشوند، اگر شرایط لازم برای استفادهی همزمان برقرار نباشد، میتوانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند.دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد. برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد میشود بر روی خطی که ADSL2+روی آن راهاندازی شده است، فقط مودم ADSL2+قرار گیرد، تمامی گوشیها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود. در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست میتوان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. همچنین استفاده از گوشیها و یا دستگاههای متعدد بر روی خطی که ADSL2+از آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی بهوجود بیاورد. پیشنهاد میشود از خط ADSL2+ استفادههای جانبی زیاد صورت نگیرد.
7) علت قطع شدن بوق خط تلفن رانژه چیست؟
مودم ADSL و اسپلیتر را از مدار خارج کنید. خط تلفن را چک کنید در صورتی که بوق آزاد شنیده نشد از طریق خط دیگری با شماره تلفن ۲۰۱۱۷ تماس بگیرید و خرابی تلفن را ثبت کنید.
اگر با خارج کردن اسپلیتر از مدار مشخص شد خط بوق دارد و سیم ها و سوکتها سالم باشند اسپلیتر شما معیوب شده است.
8) هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطایError691 گرفته میشود. این خطا به چه معناست؟
Username یا Password اشتباه وارد شده است. مشخصات درست اتصال را از روی کارت نصب که هنگام نصب حضوری سرویس به شما تحویل داده شده است را استفاده کنید.
9) هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error678 گرفته میشود. این خطا به چه معناست؟
برخی از عواملی که ممکن است سبب بروز این مشکل شود عبارتاند از :
- تنظیم همزمان PPPoEروی مودم و ویندوز. (هنگامی که PPPoE روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن PPPoE بخواهد برروی ویندوز نیز تنظیم شود)
- نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق USB به کامپیوتر وصل شود.
- تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI.
- وصل نبودن خط تلفن رانژه به پورتLine مودم.
- مودم را خاموش کنید و بعد از ۵ دقیقه روشن کنید. بعد از ثابت شدن چراغ¬های مودم مجددا امتحان کنید.
بروز قطعی در دیتای مرکز ارایه دهندهی سرویس ADSL نیز میتواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت مشترک نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی نت4 تماس بگیرید.
10) عبارت Status در ADSL به چه معناست؟
این مفهوم بیانگر امکان برقراری ارتباط DSL بر روی خط تلفن است. در مودمها معمولا چراغهایی با اسامی مختلف (Status, Link, Sync, Wan) در جلوی مودم وجود دارد که از طریق آن میتوان از وضیعت سرویس ADSL آگاه شد.
این چراغ همیشه باید بهصورت ثابت و روشن باشد. یکی از دلایل قطع بودن اینترنت ممکن است خاموش بودن یا چشمکزن بودن این چراغ مودم باشد.
برای بررسی این مورد میتوانید مراحل زیر را انجام دهید:
- بررسی بوق خط تلفن متصل شده به پشت مودم (وصل است یا خیر). در صورت قطعی بوق تماس با ۱۱۷
- بررسی وضعیت سیمکشی و اطمینان از این که دقیقا همان خط تلفن صحیح که شماره آن در قرارداد درج شده به مودم وصل شده باشد.
- بررسی وجود دستگاههای برقی نویزساز در نزدیکی خط و مودم (گوشی موبایل، آمپلی فایر ، کابل برق، ماکروفر و … )
- اطمینان از صحیح بودن اتصالات مودم، گوشی و خط تلفن ADSL به اسپلیتر (به قسمت آموزش استفاده از اسپلیترمراجعه کنید)
- وجود دوشاخه ضدبرق بر روی پریز تلفن میتواند سبب بروز مشکل شود. اطمینان حاصل کنید که دو شاخه ضد برق در مدار تلفن وجود ندارد و همه دوشاخههای تلفن معمولی هستند.
- وجود صفر بند روی خط ADSL نیز میتواند موجب بروز مشکل درStatus شود.
11) علامت ضربدر قرمز رنگ بر روی Local Area Connection نشانه چیست؟
کابلEthernet بین پورت Ethernet پشت مودم و کارت شبکه کامپیوتر بهصورت فیزیکی قطع شده است، نصب صحیح کارت شبکه، اتصال صحیح کابل متصل به مودم و کارت شبکه، صحت سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید. (کابل اتصالی بین کامپیوتر و مودم باید STRAIGHT باشد . )
12) ارتباط اینترنت برقرار است اما از طریق Outlook نمیتوانEmail ارسال/ دریافت کرد. چرا؟
ابتدا از صفحه اصلی Webmail یک Email به خودتان ارسال کنید تا ارسال/ دریافت چک شود. در صورتیکه در این قسمت مشکلی وجود داشت با میزبان وب خود تماس بگیرید. اگر در وب میل خود مشکلی نداشتید و فقطoutlook شما در شبکه کار نمیکند ممکن است مشکل از تنظیمات شبکه شما باشد، بنابراین برای آزمایش، مودم خود را به یک تک کامپیوتر متصل کنید و Outlook خود را روی آن کامپیوتر آزمایش کنید.در صورتیکه ارسال در Webmail بدون مشکل صورت گرفت و تنظیمات outlook هم صحیح بود، میتوانید با مستند قرار داده شده در سایت نت4 یکبار دیگر تنظیمات را بررسی کنید. دقت داشته باشید که پورت ۲۵ برای ارسال ایمیل برای مسائل امنیتی بسته است و شما باید از پورت ۵۸۷ به جای آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که این پورت باید بر روی هاست شما باز باشد.
13) وضعیت چراغهای مودم نرمال است ولی نشانگر ارسال و دریافت روی رایانه یا گوشی کاملا خاموش است. چرا؟
برای بررسی از مستند آموزشی بررسی ارتباط تا اینترنت استفاده کنید، در صورت عدم رفع مشکل با پشتیبانی شهر خود در تماس باشید.
14) تاثیرات نویز روی سرویس +ADSL2 چگونه است؟
- وجود نویز یکی از عواملی است که برروی خط ADSL اختلال ایجاد میکنند وباعث بروز مشکلات متعدد میشود. در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
- نویز بهصورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن .
- نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس میشود.
برای برطرفشدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد و آن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده Voice از Data) است. نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن میتوان، نویز موجود بر روی خط را برطرف کرد.
دربارهی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستمها و دستگاههایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالاتی ایجاد میکنند و از کیفیت سرعت اینترنت میکاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارتاند از:
کلیه دستگاههای برقی (این دستگاهها ممکن است بر روی ADSLاخلال ایجاد کنند)
وجود تلفن بیسیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
سیمکشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیمهای برق
نزدیکی موبایل به مودم
15) سرعتی که در قرارداد نوشته شده با سرعت واقعی سرویس متفاوت است. دلیل چیست؟
- موارد مختلفی در تجربه کاربر از سرعت اینترنت موثر هستند.برای محدود کردن این عوامل و در نهایت تشخیص صحیح دلیل اختلاف باید چند گام برداشته شود:
- عدم استفاده از فیلترشکن هنگام تست سرعت
- قبل از شروع تست سرعت ارتباط سایر کامپیوترها و گوشی¬ها را با مودم قطع کنید.
- سعی کنید تا حد ممکن برای تست سرعت از ارتباط باسیم استفاده کنید. قسمتی از مشکلات سرعت بهدلیل ماهیت فنی وایرلس هستند.
- بهتر است تست سرعت DSL از سرورهای نزدیک و خلوت گرفته شود. قاعدتا هنگام گرفتن تست سرعت روی سرورهای دور یا شلوغ عوامل دیگری غیر از کیفیت لینک DSL روی نتیجه موثر هستند که کنترل آنها خارج از اختیار نت4 است.
16) چگونه مصرف خود را مدیریت کنم؟
اولین گام در مدیریت مصرف آشنایی با مفهوم ترافیک مصرفی است.
ترافیک مصرفی شما عبارت است از مجموع ترافیک ارسالی و دریافتی در آن دوره
دانلود فایل¬های مختلف، مشاهده سایت¬ها، مشاهده فیلم آنلاین و گوشکردن به رادیو آنلاین، نرمافزار¬های ارتباطی و … همگی از اینترنت اطلاعات دریافت می¬کنند.
علاوه بر مصارف عادی خودتان رعایت نکات امنیتی نیز تاثیر زیادی در کنترل مصرف ترافیک شما دارند.